.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
لاريجانی: يك مدير لايق از صد چاه نفت ارزشمندتر است

دكتر محمدجواد لاريجاني گفت: دهه‌ چهارم انقلاب يكي از شيرين‌ترين و ‌پرهيجان‌ترين دوران و همراه با افق‌هاي وسيع براي تلاش و مجاهدت است.

محمدجواد لاريجاني كه عصر روز شنبه، در نشست ماهانه جامعه اسلامي مهندسين سخن مي‌گفت، به تشريح دستاوردهاي انقلاب اسلامي و تاثير انقلاب اسلامي در تحولات بين‌الملل پرداخت.

وي با بيان اين‌كه انقلاب اسلامي ما داراي دستاوردهاي مهمي بود، افزود: يكي از اين دستاوردها، تاسيس جمهوري اسلامي و آغاز يك حركت در بيرون از مرزهاست.

مشاور رييس قوه قضاييه به شعار آزادي ، ‌استقلال و جمهوري اسلامي اشاره كرد و ادامه داد: يكي از چالش‌هايي كه در حال حاضر با آن مواجه‌ هستيم مساله‌ي كارآمدي است و در واقع بايد به اين مساله پرداخت و توجه داشت.

وي با بيان اين‌كه كارآمدي را از جهات مختلف مي‌توان مورد بحث قرار داد و در ارتباط با آن تئوري‌هاي مختلفي مطرح شده گفت: اگر سيستم‌ ما ناكارآمد باشد، توفيقات ما كاهش پيدا مي‌كند و به عكس.

لاريجاني ادامه داد: يكي ديگر از دستاوردهاي مهم در كشور ما مساله‌ انتخابات و نهادينه‌شدن آن است؛ گرچه روش انتخابات و مشاركت ما در رقابت‌هاي سياسي ابتدايي است، ولي باز هم يك سر و گردن از كشورهاي اطراف در منطقه جلوتر هستيم و شايد اگر قدر همين دستاورد را بدانيم، بيشتر به قوانين انتخابات و فرهنگ خاص و رقابت آن توجه مي‌كنيم، كه در اين ارتباط بايد تشكل‌هاي سياسي اين فرهنگ را بسط دهند.

وي در ادامه به مقوله‌ توسعه و ابعاد آن نيز پرداخت و گفت: يكي از صحبت‌هايي كه آقاي خاتمي مطرح كرد بحث توسعه سياسي بود كه البته عده‌اي آن را براي مقاصد خود به صورت نادرست ترجمه كردند و اين گونه گفتند كه ما بايد به سمت يك حكومت سكولار برويم؛ در صورتي كه حركت در اين راستا يعني انهدام نظام سياسي ما؛ گرچه بايد توجه داشت توسعه سياسي يك امر مهم است و بايد در حوزه‌ اندازه‌گيري ما در امر توسعه مورد توجه قرار گيرد.

وي به تاثير انقلاب اسلامي در خارج از مرزهاي جغرافيايي ايران اشاره و اظهار كرد: انقلاب اسلامي باعث آغاز يك حركت بيدارگونه در جهان اسلام شد؛ البته نهضت‌ها و جنبش‌هاي اسلامي در جهان اسلام قبل از انقلاب سابقه داشت، ولي امام در كنار آن، نهضت بيداري و اين امر را مطرح كرد ‌كه جهان اسلام بايد از لحاظ سياسي بيدار شود. اولين قدم نيز در اين راه اين است كه مانع بزرگي كه در راه پيشرفت مسلمانان وجود دارد، برداشته شود و در واقع مسلمانان از سيطره و سلطه خارج شوند.

وي هم‌چنين گفت:‌ پيش از آن برخي مي‌گفتند ما بايد در برابر سيطره بايستيم و اگر سيطره عظيم بود خود را با آن تنظيم كنيم ولي امام(ره)‌معتقد بودند هيچ عاملي نبايد ما را از مبارزه باز دارد و متوقف شويم.

لاريجاني افزود: مساله‌اي كه امروز مطرح مي‌كنيم، يعني مساله‌ پيروزي خون بر شمشير مساله‌اي نبود كه در قبل بتوان به راحتي مطرح كرد و در پي مطرح شدن اين ديدگاه امام بود كه مساله شهادت پررنگ‌تر شد.

وي ادامه داد:‌ در كنار بيداري جهان اسلام و اين‌كه بايد در برابر سلطه‌ بيگانگان ايستاد، مبحث ديگري كه بايد به آن توجه داشت، تقويت بنيان‌هاي فكري جوامع اسلامي بر اساس اسلام است و بايد پايه‌هاي يك تفكر مناسب براي ايجاد جامعه‌ مدني بر اساس تفكر اسلامي در اين جوامع رشد پيدا كند.

لاريجاني هم‌چنين با بيان اين‌كه در حال حاضر مقاومت و جنبش‌هاي اسلامي در جوامع اسلامي در حال رشد هستند، گفت: وظيفه‌ي ما فقط حمايت از اين حركات نيست، آنها نيازمند بنيان‌هاي فكري قوي هستند، هم‌چنين بايد دانست مقاومت اسلامي در دهه‌هاي آينده پيروزي چشمگيري خواهند داشت.

وي در ادامه به جايگاه جمهوري اسلامي ايران در عرصه‌ منطقه‌يي اشاره كرد و گفت: نحوه تعامل در دنيا و منطقه بايد به تناسبي كه در منطقه‌ نمود و ظهور پيدا مي‌كنيم باشد. در حال حاضر جمهوري اسلامي به اذغان دشمنان يكي از قدرتمندترين كشورهاي منطقه است و اين توان آشكار است؛ چرا كه مي‌تواند از خود دفاع كند و ‌حرفش را بزند. اين كشور كه روز به روز رونمايي مي‌شود، پرده كنار مي‌رود و مانند كوه بلند خود را آشكار مي‌كند، حساسيت نسبت به حرف‌هايش زياد مي‌شود و وقتي ما يك جيغ بنفش مي‌كشيم، ممكن است عده‌اي بگذارند و در روند و اين امر به اين معناست كه آقايي و تاثيرگذاري نيازمند تعاملات خاص خودش است.

وي با بيان اين‌كه خداوند به ما عزت داده و ما بايد در نگهداري اين عزت بكوشيم، گفت: در دهه‌ چهارم انقلاب اسلامي بايد به مسائل جهاني از موضع اثباتي توجه كنيم و متناسب با اين جايگاه سياست و رفتار خود را سامان دهيم؛ در واقع رفتار ما به آقايي بيايد.

اين استاد دانشگاه با بيان اين كه جمهوري اسلامي در مسائل خاورميانه موثرترين كشور منطقه است و براي كشوري كه چنين تاثيرگذاري‌اي دارد، ضروري است براي حل مسائل منطقه‌يي حرف‌هايي معقول و حساب‌شده بزند و داراي برنامه‌اي عملي باشد، گفت: بر ماست كه مثلا طرحي در مورد حل مسائل خاورميانه داشته باشيم و اگر طرحي نداشته باشيم، اشكال دارد. اين كافي نيست كه فقط يك عنصر نقاد در منطقه باشيم و مثلا بگوييم طرح‌هاي ديگران ناعادلانه و مناسب نيست. ما بايد خود برنامه‌اي معقول براي حل مسائل داشته باشيم.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه به موضع‌گيري اخير اوباما در ارتباط با مسائل غزه اشاره كرد و گفت: موضع‌گيري اخير او نشان داد كه او نتوانسته براي ايجاد يك فضاي جديد زمينه فراهم كند و در واقع در شرايط قبلي گرفتار شده است، مي‌بينيم مي‌آيد و مي‌گويد حفظ امنيت اسراييل يك ضرورت است و ما بايد به اين مساله توجه داشته باشيم و در مورد فلسطين نيز فقط مي‌گويد فلسطيني‌ها حق دارند به آينده خوشبين باشند، اين منطق مشكلات قبل را دارا و بيانگر اين است كه او نتوانسته زمينه براي فضاي جديد فراهم كند.

لاريجاني اظهار كرد:‌ در دهه چهارم انقلاب اسلامي ديپلماسي و فعاليت ما در عرصه‌ جهاني بايد با يك تعامل اثباتي روبه‌رو باشد و اين تعامل اثباتي اين گونه نيست كه ما مثلا در مورد مسائل پنج شش اصل را بيان كنيم. بايد طرح‌ها و اصل‌هايي را بيان كنيم كه اجراشدني باشند و اگر اين گونه نباشيم، به كشوري تبديل مي‌شويم كه فقط خوب مي‌تواند نقد كند و اين در شان كشور ما نيست.

وي در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به پرسشي در ارتباط با كارآمدي و همچنين نوع مملكت‌داري در ايران گفت: ما بعد از انقلاب به نوعي مملكت‌داري عادت كرديم كه مملكت‌داري كارپردازانه است، مسائل و مشكلات پيش مي‌آيد و ما در صدد حل مشكلات و مسائل برمي‌آييم و در واقع به برنامه‌ريزي در كشور ما توجه نشده است، اين كه گفته‌ مي‌شود برنامه در كشور ما يك جوك است، يك حادثه اتفاقي نيست، چون در واقع ديده مي‌شود اعتقاد چنداني به برنامه وجود ندارد، مثلا وقتي يك برنامه نوشته مي‌شود سال اول كه بودجه مي‌آيد آنقدر انحراف وجود دارد كه برنامه از مسير منحرف مي‌شود.

وي با بيان اين كه به نظر مي‌رسد ما برنامه‌گريز هستيم، افزود: مناسب است فرهنگ مملكت‌داري متناسب با برنامه در كشور ايجاد شود .

لاريجاني در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه در كارآمدي و حكومت‌داري نمره‌ي چند داريم و شما چه نمره‌اي مي‌دهيد؟ گفت: نمره‌اي كه من مي‌دهم نمره‌ي بالايي نيست؛ البته اين مقايسه عملكرد در مقايسه‌ با عملكرد كشورهاي اطراف صورت نمي‌گيرد؛ چرا كه ما از آن‌ها خيلي جلوتريم، اين مقايسه بر اساس مقايسه در يك افق بلند صورت مي‌گيرد.

وي در پايان با بيان اين كه يك مدير لايق و توانمند از صد چاه نفت نيز مهم‌تر و باارزش‌تر است، گفت: ضروري است به نيروي انساني توجه بيشتري بكنيم؛ چپ و راست قدر نيروي انساني را نمي‌دانند./ایسنا


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 6 بهمن 1387
و یک مدیر نالایق صد چاه نفت را به هدر می دهد ....

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.304 seconds.